Nieuws

Maand van de senior – Oktober

De maand oktober besteden wij extra aandacht aan onze senioren patiënten. Wij vinden het belangrijk zo veel mogelijke honden en katten gelukkig en gezond oud te kunnen laten worden.
Door middel van onderstaande checklist helpen wij u bewust naar ouderdoms gerelateerde klachten bij uw dier te kijken. Herkent u klachten bij uw dier? Dan bieden wij deze maand een seniorenconsult tegen een gereduceert tarief.

U download de checklist hieronder, of haalt hem op bij ons op de de kliniek. Neemt u de ingevulde checklist mee naar het seniorenconsult?

Seniorenchecklist kat

Seniorenchecklist hond

Tijdens een seniorenconsult komen de volgende zaken aan bod:

• Het gewicht van uw hond/kat
  • Analyse van het loop- en springgedrag
  • Zijn of haar conditie
  • Beoordelen lymfeknopen, huid en vacht (knobbels en bobbels)
  • Bespreken voeding
  • Conditie van het gebit
  • Indien van toepassing controle prostaat
  • De urine van uw dier controleren wij op het soortelijk gewicht, suiker, eiwit en pH
  • Door middel van bloedonderzoek kunnen wij de nier- en leverfunctie en bloedsuiker controleren
  • Bloeddrukmeting voor katten*

*Mocht er aanleiding zijn waarvoor een bloeddrukmetingen waardevol lijkt wordt deze na het consult ingepland.

Senioren maand tarieven

Vetplan Plus, speciaal voor de oudere hond of kat
Vetplan is ontwikkeld om (chronische) ziekte zoveel mogelijk te voorkomen. Binnen Vetplan krijgt uw dier jaarlijks uitgebreide gezondheidschecks, de benodigde vaccinaties, ontwormingen en middelen tegen ectoparasieten.
Speciaal voor de oudere honden en katten hebben wij Vetplan Plus ontwikkeld. Naast bovenstaande biedt dit gezonheidsplan een jaarlijkse check van bloed en urine, zo kunnen wij uw dier het gehele jaar door goed monitoren en afwijkingen in een vroeg stadium ontdekken.

Waarom onderzoek doen als er (nog) geen klachten zijn?
Door ziekten op te sporen voordat u als eigenaar verandering aan uw huisdier merkt, kan behandeling van de aandoening ingezet worden voordat uw dier verslechterd. Zo kunnen wij er samen met u voor zorgen dat uw dier niet alleen nu, maar ook voor de toekomst een zo gezond en gelukkig mogelijk leven kan hebben. Hoe eerder we starten met behandelen, des te beter het resultaat en hoe minder schade het lichaam hoeft te lijden.

Welke aandoeningen zien wij vaak bij senioren?

• 75-90 % van de oudere honden en katten krijgen te maken met gewrichtsproblemen
  • 75-90 % van de oudere honden en katten krijgen te maken met gebitsproblemen.
  • 30 tot 80 % van de katten ouder van 10 jaar hebben nierfalen, naarmate de leeftijd hoger wordt loopt ook het percentage op.
  • 10% van de honden boven de 7 jaar heeft nierfalen
  • 2-5 % van de katten ontwikkeld diabetes op latere leeftijd