Vaccineren van katten

Op tijd vaccineren is ontzettend belangrijk.
Na een vaccinatie is uw kat tijdelijk beschermt voor de ziektes die gevaccineerd zijn. Katten bouwen zo weerstand op tegen deze ziektes, maar na verloop van tijd verzwakt deze weerstand weer. Het is voor de juiste bescherming dan ook van belang vaccineren jaarlijks bij te houden om besmetting van deze soms zelfs dodelijke ziektes tegen te gaan.

Ons advies
Voor een optimale bescherming van uw kat adviseren wij het geven van een jaarlijkse vaccinatie tegen niesziekte, die eens in de 3 jaar gecombineerd gegeven zal worden met een vaccin tegen kattenziekte.
Naast de vaccinatie is ook een jaarlijkse gezondheidscontrole erg belangrijk. Tijdens deze controle worden vaak bevindingen gedaan waardoor tijdig ingegrepen kan worden. Denk onder andere aan een gezond gebit, vachtproblemen en overgewicht.

Kattenziekte
Kattenziekte of Feline Panleukopenie is een zeer besmettelijke virusziekte die voorkomt bij katten, veroorzaakt door het Panleukopenievirus, een zogenaamd parvovirus. Een kat met kattenziekte heeft in het begin wat algemene verschijnselen: sloomheid, hoge koorts en braken. Als de kat de eerste fase overleeft, krijgt de kat na enkele dagen ook diarree; het darmslijmvlies wordt verwoest.De kat heeft veel buikpijn, wil niet eten en drinken en zal uitdrogen. Vooral in de eerste fase kan zeer acute sterfte optreden en zijn de verschijnselen minder duidelijk. Zeker 90% van de katten overleeft de ziekte helaas niet. Als de kat het wel overleeft kan hij drager blijven van het virus en het uitscheiden in de omgeving en hiermee andere katten besmetten.

Niesziekte
Niesziekte bij kat en kittens is een virusaandoening van de voorste luchtwegen (neus en keel). Er zijn meerdere verwekkers van niesziekte; het Calicivirus, het Rhinotracheitisvirus en Chlamidia.
Door de verschillende verwekkers kunnen de verschijnselen varieren, de meest voorkomende zijn: Niezen (varierend van af en toe tot onophoudelijk), Kuchen, Benauwdheid, Koorts, oog en neusuitvloeiing, blaasjes op de tong en kwijlen.  Voornamelijk jonge en niet gevaccineerde katten kunnen erg ziek worden van niesziekte. Als er te laat een behandeling ingesteld wordt, zien we helaas nogal eens blijvende of steeds terugkerende problemen. We spreken dan van chronische niesziekte.  Het virus wordt overgedragen door direct contact met slijmvlies, speeksel, oogvocht of via de lucht (door het niezen).

Mijn kat komt eigenlijk nooit buiten, is vaccineren dan nodig?
Ja. een dier dat nooit buiten komt en niet gevaccineerd is heeft geen weerstand op kunnen bouwen tegen de belangrijkste besmettelijke ziekten. De dieren lopen juist extra risico als ze dan toch in contact komen met een virus. Een bezoekje aan de dierenarts, mochten ze een keer ziek zijn bijvoorbeeld, kan een besmetting veroorzaken en tevens kunt u zelf ziekteverwekkers meenemen via handen, schoeisel of kleding. Ook als u bij andere katten eigenaren komt kunt u de ziekte overbrengen.